VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 1–3

TEXT 1

(1) Bouř žene koráb v divokém běhu.
John lampu klamnou k skále přivěsil
a dí: „Bůh žehnej břehu!“

A koráb k světlu žene se a v trysku
se náhle přes úskalí překotil
a stěžněm vězí v písku.

(2) John zavýsknul si ve syčící pěnu:
„Má dceruška si chystá veselku,
dnes pomohu jí k věnu!“

A člunek jeho jako liška běží
po těžkých vlnách tam, kde zvrhlá loď
jak černá rakev leží
.

(3) John nenavykl marně tratit času,
svou sekyru hned v koráb zarazil,
vtom z něho doslech hlasu.

„Jen pospěš, pospěš,“ zní to dutě zdůli,
„a všeho zboží půli dostaneš,
i všeho zlata půli.“

(4) John naslouchá a vytřešťuje zraky.
„Aj, pakli jedna půle bude má,
toť bude druhá taky!“

A rychle v člunku ku břehu uhání.
Po celou noc se k lodi nevrátil,
až teprv po svítání.

Až po svítání, v bílé ranní době
zas sekyru svou v koráb zaráží
a uvnitř již jak v hrobě.

(5) Již voda otvorem si cestu klestí,
teď vyhoupla si první mrtvolu,
John rychle po ní pěstí.

Tvář mrtvou k sobě obrátil: „Eh kletě!
Je po svatbě – já tady za vlasy
mrtvého držím zetě!“

(J. Neruda, Romance helgolandská, upraveno)

TEXT 2

Ve veršovaném textu může být nějaká věta (ať už věta jednoduchá, nebo věta, která je součástí souvětí) rozdělena do více veršů. V takovém případě hovoříme o přesahu, např.:

Dodnes ještě lenoši
drbají se, mají vši.

Za přesah se nepovažuje, pokud je souvětí rozděleno tak, že 1 věta souvětí = 1 verš, např.:

K nohám ti dám zlaté pruty,
nebo se vůbec nevrátím.

1 Které z následujících tvrzení odpovídá TEXTU 1?

A)

John poprvé zaťal do ztroskotané lodi svou sekyru až toho rána, kdy se k této lodi vrátil.

B)

Poté, co koráb ztroskotal, John alespoň nějakou dobu nebyl na břehu, ale v člunu na vodě.

C)

Poté, co ztroskotaná loď uvízla v písku, si John uvědomil, že jeho dcera se zrovna v tu chvíli vdává.

D)

John pocítil zklamání, protože navzdory dobrému úmyslu nezabránil v noci ztroskotání korábu.

2 Které z následujících tvrzení o dvou úsecích podtržených v TEXTU 1 je pravdivé?

(Každý z posuzovaných úseků se skládá ze tří veršů. Úlohu řešte na základě informací uvedených v TEXTU 2.)

A)

Přesah se vyskytuje v každém z těchto úseků.

B)

Přesah se nevyskytuje v žádném z těchto úseků.

C)

Přesah se vyskytuje pouze v úseku podtrženém v první části textu.

D)

Přesah se vyskytuje pouze v úseku podtrženém v druhé části textu.

3 Které z následujících tvrzení o TEXTU 1 je pravdivé?

A)

Ve třetí části textu někdo ze ztroskotaného korábu promlouvá v přímé řeči k Johnovi, v páté části textu promlouvá v přímé řeči John.

B)

Ve třetí části textu John promlouvá v přímé řeči k někomu ze ztroskotaného korábu, v páté části textu promlouvá v přímé řeči mrtvola.

C)

Ve třetí části textu John promlouvá v přímé řeči k někomu ze ztroskotaného korábu, v páté části textu promlouvá v přímé řeči také John.

D)

Ve třetí části textu někdo ze ztroskotaného korábu promlouvá v přímé řeči k Johnovi, v páté části textu promlouvá v přímé řeči mrtvola.

4 Která z následujících vět je zapsána pravopisně správně?

A)

Její láskyplné obětí mě dojalo.

B)

Její láskyplné objetí mě dojalo.

C)

Její láskyplné obětí mně dojalo.

D)

Její láskyplné objetí mně dojalo.

5 Přiřaďte k jednotlivým tvrzením (5.1–5.3) možnost (A–E), která patří na vynechané místo (*****) v příslušném tvrzení.

(Správně přiřazená je pouze možnost, v níž pořadí podtržených slov odpovídá pořadí podtržených slov v příslušném tvrzení. Žádnou možnost z nabídky A–E nelze přiřadit víckrát než jednou.)

5.1 Významový vztah mezi slovy džus a nápoj je nejpodobnější *****.

5.2 Významový vztah mezi slovy jahoda a džem je nejpodobnější *****.

5.3 Významový vztah mezi slovy vánočka a bábovka je nejpodobnější *****.

A)

vztahu mezi slovy klíč a železo

B)

vztahu mezi slovy dřevo a police

C)

vztahu mezi slovy potkan a morče

D)

vztahu mezi slovy dějepisář a učitel

E)

vztahu mezi slovy chirurg a operace

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 6–11

(1) Planinu Nazca, ležící na jihu Peru, zdobí nejrozměrnější grafické dílo světa. Na ploše velké okolo 520 kilometrů čtverečních se zde nachází více než 300 geoglyfů1. Jsou tvořeny světlými liniemi, které byly vyryty do tmavší povrchové horniny. Některé obrazce znázorňují lidské postavy, jiné mají podobu zvířat. Pozornost upoutají zejména gigantické obrazce: obří pavouk velký 45 metrů, stometrová opice či kondor s rozpětím křídel 120 metrů. Kromě těchto motivů jsou tu i geometrické tvary a prosté linie.

(2) O pozoruhodných obrazcích vyrytých do peruánské planiny se poprvé zmínili španělští cestovatelé zhruba v polovině 16. století, a to ve svých zápiscích. Pro svět však tyto obrazce zůstaly v podstatě neznámé až do dvacátých let 20. století, kdy byly objeveny při leteckém průzkumu regionu – řada z nich je totiž rozpoznatelná jen z výšky. Dnes za čtyřicetiminutový let helikoptérou nad planinou Nazca, během něhož spatříte dvacet geoglyfů, zaplatíte v hlavní sezoně 110 amerických dolarů.

(3) Je dokázáno, že všechny geoglyfy z Nazcy vznikly stejným způsobem: jejich tvůrci odstranili přibližně 20 centimetrů povrchové horniny, čímž obnažili o něco světlejší pískovcové podloží. Podle vědců byl proces tvorby zřejmě jednoduchý a zároveň rychlý. Záhadou ale dosud zůstává smysl těchto unikátních obrazců. Existuje proto množství teorií, které se jejich účel pokoušejí objasnit.

(4) Podle jedné z nich byly geoglyfy využívány k náboženským rituálům, podle jiné šlo o důmyslný zavlažovací systém. Další vědci se zase domnívají, že obrazce sloužily jako astronomický kalendář, který pomáhal určovat období setí či sklizně. Kromě všech těchto hypotéz, považovaných za seriózní, však existuje i pofidérní teorie přisuzující obrazcům mimozemský původ. Pravdu se asi hned tak nedozvíme. Za peruánskými geoglyfy, zapsanými roku 1994 na seznam světového dědictví UNESCO, *****.

1 geoglyf – velký obrazec vytvořený na zemském povrchu

(D. Brewer a kol., Planeta tajuplných světů, upraveno)

6 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).

6.1 První písemná zmínka o geoglyfech z Nazcy vznikla dříve než v roce 1599.

6.2 Linie obrazců z Nazcy jsou světlejší než povrchová hornina na této planině.

6.3 Jeden z gigantických obrazců nacházejících se na planině Nazca zachycuje kondora, jehož křídlo měří 120 metrů.

6.4 Z více než 300 obrazců, které se nacházejí na planině Nazca, je celkem dvacet identifikovatelných pouze z letící helikoptéry.

7 Vypište z druhé části výchozího textu tři dvouslabičná neohebná slova.

(Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.)

8 Kterou z následujících možností je nutné doplnit na vynechané místo (*****) ve výchozím textu, aby byl příslušný větný celek gramaticky správný?

A)

nicméně na návštěvu určitě zvažte

B)

byste si ale určitě neměli nechat ujít

C)

nicméně za návštěvu rozhodně stojí

D)

byste se však rozhodně měli vypravit

9 Které z následujících tvrzení o výchozím textu je pravdivé?

A)

Jako seriózní jsou v textu předkládány celkem dvě hypotézy týkající se geoglyfů z Nazcy: jednou z nich je ta, že mají mimozemský původ.

B)

Jako seriózní jsou v textu předkládány celkem tři hypotézy týkající se geoglyfů z Nazcy: jednou z nich je ta, že mají mimozemský původ.

C)

Jako seriózní jsou v textu předkládány celkem dvě hypotézy týkající se účelu geoglyfů z Nazcy: jednou z nich je ta, že sloužily jako astronomický kalendář.

D)

Jako seriózní jsou v textu předkládány celkem tři hypotézy týkající se účelu geoglyfů z Nazcy: jednou z nich je ta, že sloužily jako astronomický kalendář.

10 Ve které z následujících možností je uvedena dvojice slov, jež lze v kontextu výchozího textu považovat za antonyma?

(První slovo z každé dvojice pochází z výchozího textu a je v něm vyznačeno tučně.)

A)

okolo – skrz

B)

podobu – rozdílnost

C)

prosté – složité

D)

zároveň – postupně

11 Které z následujících tvrzení o zájmenu podtrženém ve třetí části výchozího textu je pravdivé?

A)

Toto zájmeno je v textu užito v jednotném čísle a odkazuje ke slovu teorie.

B)

Toto zájmeno je v textu užito v množném čísle a odkazuje ke slovu teorie.

C)

Toto zájmeno je v textu užito v jednotném čísle a odkazuje ke slovu množství.

D)

Toto zájmeno je v textu užito v množném čísle a odkazuje ke slovu množství.

12 Rozhodněte o každém z následujících souvětí, zda je zapsáno pravopisně správně (A), nebo ne (N).

12.1 Obloha se zatáhla tmavými mraky a vzápětí se spustilo krupobití.

12.2 Městem se šířily poplašné zprávy, které jeho obyvatele dost zaskočili.

12.3 O víkendu společně pojedeme na výlet do Čáslavi, kde žijí tatínkovi vzdálení příbuzní.

12.4 Obě hlavní role ve filmu, který vyprávěl o setkání matky se stracenou dcerou, ztvárnily známé herečky.

13 Vypište z každé z následujících vět (13.1 a 13.2) základní skladební dvojici.

(Základní skladební dvojice musí být zapsány pravopisně správně.)

13.1 Pro žáky nastupující v září do prvního ročníku budou ve spolupráci s maturanty vytvořeny speciální informační materiály.

13.2 Tomuto pokrmu dodávají specifickou chuť nejen čerstvé bylinky, ale i exotické koření.

14 Seřaďte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby byla dodržena textová návaznost.

(L. Zibura, Pěšky mezi buddhisty a komunisty, upraveno)

A)

Aniž jsem to měl v úmyslu, podařilo se mi získat čtyři broskve. Mou gestikulaci si totiž žena vysvětlila jako žebrání. Obchod jsem nakonec našel a za asistence mladého, jazykově vybaveného muže jsem přesvědčil majitelku, ať mi udělá rýži s vajíčkem.

B)

Na náladě mi nepřidala ani nezvyklá absence odpadků kolem cesty. Vzbudilo to ve mně podezření, že v téhle vsi není kde nakoupit. Naději mi dala až žena, která proti mně kráčela s igelitkou.

C)

„Kolik jsi za to zaplatil?“ zeptal se mě pak mladík, když jsme se loučili. Po zjištění příslušné sumy konstatoval: „Tak to tě pěkně oškubala.“

D)

Do vesnice jsem se dostal až po poledni. Byl jsem hladový a zbídačený tak, až ze mě šla hrůza. První vesničanka, kterou jsem potkal, mi ani neodpověděla na pozdrav a jen křečovitě sevřela motyku, zjevně připravena k útoku.

E)

Zeptal jsem se jí, kde je obchod. Anglicky ale neuměla ani slovo, a tak jsem ukazoval na tu její tašku a krčil rameny. Došlo k nedorozumění, které pro mě ovšem mělo velmi příjemné následky.

F)

Já jsem to ale viděl jinak. Prodavačka slaví triumf, protože si myslí, že mě obrala. Já se přesto cítím jako vítěz – obrala mě totiž v přepočtu asi jen o 15 korun.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 15

Pojízdná pobočka naší knihovny se nazývá Oskar. Nabízí zcela stejné služby jako kterákoli kamenná pobočka. Můžete zde využívat internet nebo vám vystavíme čtenářskou průkasku. Dospělí i dětští čtenáři u nás najdou kromě velkého množství románů či komiksů také encyklopedie. Výběr je vskutku bohatý. K dispozici máme zásoby deskových her, půjčujeme i tablety se zajímavými aplikacemi.

Pravidelně organizujeme kulturní akce pro různé věkové kategorie, oblibu si získaly především naše besedy. Rádi navštívíme také vaši školu, doporučujeme vám však vytvořit objednávku alespoň dva měsíce před plánovaným konáním akce. Žákům zprvu představíme naši knihovnu a poté proběhne beseda na danné téma. Od vás potřebujeme jen tři věci: abyste Oskarovy umožnili vjezd na pozemek, abyste zajistili klid v Oskarově bezprostředním okolí a abyste pro naše kolegy připravili nezbytné zázemí v budově školy. Zkuste to s námi, mi vás nezklameme.

(www.mlp.cz, upraveno)

15 Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou v něm zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.

(Slova zapište bezchybně, a to ve stejném tvaru, v němž jsou užita v textu. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání. Tvary zájmen vy a váš jsou správně zapsány s malým písmenem.)

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 16

Gorgony se k sobě něžně choulily a tvrdě spaly. Všechny tři měly dlouhé špičáky a bronzové drápy, ale jen jedna měla místo vlasů vlnící se klubko hadů. To bude určitě Medúza. V měsíčním světle její tvář vypadala jemně, zatímco kůže jejích sester byla šupinatá. Medúziny zavřené oči Persea přitahovaly; věděl, že by jí stačilo jen na vteřinu je otevřít a jeho život by byl u konce. Najednou mu vše došlo. „Ach, co jsem to za hlupáka! Ty sochy kolem – to jsou ostatky těch, kteří se setkali s pohledem Medúzy,“ špitl.

(Vzhledem k povaze úlohy není zdroj výchozího textu uveden.)

16 Která z následujících možností nejlépe vystihuje výchozí text?

(vnější charakteristika = popis vzhledu nějaké osoby, zvířete aj.)

A)

Jde o umělecký text obsahující stručnou vnější charakteristiku Gorgon a Persea.

B)

Jde o neumělecký text obsahující stručnou vnější charakteristiku Gorgon a Persea.

C)

Jde o umělecký text obsahující stručnou vnější charakteristiku Gorgon, nikoli však Persea.

D)

Jde o neumělecký text obsahující stručnou vnější charakteristiku Gorgon, nikoli však Persea.

17 Na vynechané místo (*****) v českém ustáleném slovním spojení doplňte příslušné podstatné jméno v náležitém tvaru.

Předchozí ředitel nedal bez auta ani ránu a Eva zrovna tak. Pak ale nastoupil nový ředitel, zapřisáhlý odpůrce motorismu, a v jeho přítomnosti začala Eva odsuzovat ty, kteří jezdí autem. Platí pro ni: Kam *****, tam plášť.

VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 18–23

TEXT 1

Těžké ocelové dveře sila se odsunuly stranou, avšak jen zčásti, aby dovnitř nepronikly smrtonosné toxiny. Juliette Nicholsová se tou štěrbinou musela protáhnout bokem. Rázem se ocitla venku. Už nebylo cesty zpět. Byla vyhnanec.

Juliette zjistila, že stojí na rampě. Skoro zapomněla, že i nejvyšší patro sila se nachází pod úrovní země. Když se doplahočila na konec rampy, průzorem v přilbě spatřila velkolepou scenérii. Kopce pokrývala zelená tráva, nebe bylo opojně modré. Unavenýma očima hltala ten efektní padělek. V duchu si ale stále opakovala: Přestaň s tím. Mysli na to, že skutečný je jen ten ponurý a mrtvý svět, který znáš odjakživa.

Hmatem zkontrolovala svůj ochranný oblek – žáruvzdorná páska pořád držela. Usmála se. Její smrt, jakkoli jistá, se zatím odkládá. Vydala se tedy směrem ke třpytivému velkoměstu na obzoru. Nepočítala s tím, že se dostane až tam. Chtěla ale zemřít za hřebenem, aby se nikdo nemusel dívat na její práchnivějící ostatky.

Jak Juliette pomalu STOUPALA po strmém svahu, začaly se v programu nahraném v přilbě objevovat první trhliny: horní patra vzdálených městských budov ještě zářila ve falešném slunci, pod nimi se ale už odkrývala ošumělost opuštěného světa. Juliette si lámala hlavu nad klamem, který vytvořili lidé z úseku IT, a jeho nedokonalostí: Že by snad ani oni netušili, co je za kopcem?

Na vrcholu kopce si všimla, že kruhová prohlubeň, v níž se nachází její silo, není NÁHODNÝ prvek krajiny. Viděla, že kopce i prohlubně se opakují ve ZŘETELNÉM vzoru. Juliette začala sestupovat a snažila se šetřit vzduchem. Věděla, že díky obleku, který jí potají sehnal Walker, získala čas, který žádný vyhnanec ještě nikdy neměl. Vtom zahlédla v další prohlubni rampu. Ihned POCHOPILA, co to znamená. Blíží se k jinému silu!

(Vzhledem k povaze jedné z úloh není zdroj výchozího textu uveden.)

TEXT 2

Podstatná jména pomnožná mají pouze tvary množného čísla a označují jimi buď jednu věc, nebo více věcí, např. jedny housle hrály krásně × dvoje housle hrály krásně.

18 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z TEXTU 1 (A), nebo ne (N).

18.1 Silo, jehož ocelovými dveřmi Juliette prošla, mělo více pater než jedno.

18.2 Walker tajně sehnal Juliette oblek, díky němuž jí vně sila definitivně přestala hrozit smrt.

18.3 Juliette zamířila ke kopci, protože věděla, že se za ním v další prohlubni nachází jiné silo.

18.4 Lidé z úseku IT do přilby záměrně nahráli nedokonalý program, aby zakryli skutečnost, že sami nevědí, jak krajina za kopcem vypadá.

19 Která z následujících možností vystihuje TEXT 1?

A)

Jde o příběh z literatury sci-fi, který vypráví Juliette.

B)

Jde o příběh z literatury sci-fi, který nevypráví Juliette.

C)

Jde o příběh z nonsensové literatury, který vypráví Juliette.

D)

Jde o příběh z nonsensové literatury, který nevypráví Juliette.

20 Které z následujících tvrzení o prvním odstavci TEXTU 1 je pravdivé?

(Úlohu řešte na základě definice uvedené v TEXTU 2.)

A)

V tomto odstavci je pouze jedno podstatné jméno pomnožné, a to dveře.

B)

V tomto odstavci je pouze jedno podstatné jméno pomnožné, a to toxiny.

C)

V tomto odstavci jsou dvě podstatná jména pomnožná, a to dveře a silo.

D)

V tomto odstavci jsou dvě podstatná jména pomnožná, a to silo a toxiny.

21 Které z následujících tvrzení o slovních tvarech tučně vyznačených v TEXTU 1 je pravdivé?

A)

Tvar unavenýma i tvar který jsou v tomto textu spisovné.

B)

Tvar unavenýma i tvar který jsou v tomto textu nespisovné.

C)

V tomto textu je tvar unavenýma nespisovný a tvar který je spisovný.

D)

V tomto textu je tvar unavenýma spisovný a tvar který je nespisovný.

22 Která slovesa jsou v úseku podtrženém v TEXTU 1 užita v oznamovacím způsobu?

A)

přestat a být

B)

přestat, myslet a být

C)

být a znát

D)

myslet, být a znát

23 Které z následujících tvrzení není pravdivé?

(Posuzovaná slova jsou v TEXTU 1 zapsána velkými písmeny.)

A)

Slovo stoupat je v textu užito ve významu zvedat se, zvyšovat se.

B)

Slovo náhodný je v textu užito ve významu nahodilý, zakládající se na náhodě.

C)

Slovo zřetelný je v textu užito ve významu zrakem dobře poznatelný, zřejmý.

D)

Slovo pochopit je v textu užito ve významu uvědomit si něco, postihnout smysl něčeho.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 24

závislý
důrazný
obsluhovaný
bezbřehý
sklopený
překvapivý
zaplavený
odkloněný
odpracovaný
upravený
podlomený
nahromaděný

24 Vypište z výchozího textu tři slova, z nichž každé obsahuje kořen složený ze tří hlásek.

(Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.)

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 25–27

Zubní pasty vznikly relativně nedávno. To ovšem neznamená, že dřív si lidé zuby vůbec nečistili. Starověcí Egypťané si už ve 4. století před naším letopočtem nanášeli na zuby směs ze soli, pepře, máty a květů kosatce, aby nečistoty obrousili. Staří Římané zase vyráběli zubní prášek z drcených lastur a pro osvěžení dechu do něj přidávali okvětní lístky růže. Receptur bylo skutečně mnoho.

V 19. století se vlivem průmyslové revoluce složení zubních prášků stává rafinovanějším, experimentuje se např. s látkami zvyšujícími bělost zubů. První zubní pasty vznikly přidáním pěnidel (usušeného mýdla aj.) do suché směsi zubních čistidel.

Pasty se nejprve prodávaly ve skleněných dózičkách, v těch ale rychle vysychaly. Problém vyřešil až syn Washingtona Sheffielda, známého výrobce zubních past. Když pozoroval malíře, jak vytlačují barvy z tub, napadlo ho, že obdobným způsobem by se mohla aplikovat i zubní pasta na kartáček. Zubní pasta v tubě byla na trhu k dostání již v roce 1892. Dalším významným milníkem dentální hygieny se stal rok 1914. Tehdy bylo totiž prokázáno, že zubní sklovinu posiluje fluorid sodný. Záhy se tato látka stala běžnou součástí většiny zubních past.

(www.culinabotanica.cz, upraveno)

25 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).

25.1 Fluorid sodný, dnes běžná součást zubních past, byl objeven v roce 1914.

25.2 Jedním z pěnidel, která se přidávala do suché směsi zubních čistidel, bylo usušené mýdlo.

25.3 Od doby, kdy si lidé ve starověkém Egyptě začali čistit zuby, do doby, kdy vznikly první zubní pasty, uplynulo celkem 15 století.

25.4 Syn Washingtona Sheffielda začal pozorovat malíře při práci, protože chtěl zjistit, zda se princip vytlačování barvy z tuby dá aplikovat i na zubní pastu.

26

Tvrzení č. 1: Autor výchozího textu hodnotí účinnost zubního prášku používaného ve starém Římě.

Tvrzení č. 2: Autor výchozího textu předkládá čtenářům své názory na čištění zubů.

Odpovídá alespoň některé z výše uvedených tvrzení výchozímu textu?

A)

ne, žádné z těchto tvrzení

B)

ano, každé z těchto tvrzení

C)

ano, avšak pouze tvrzení č. 1

D)

ano, avšak pouze tvrzení č. 2

27 Které z následujících tvrzení o dvou podstatných jménech tučně vyznačených ve výchozím textu je pravdivé?

A)

Tato podstatná jména jsou v textu užita v různém pádě i v různém čísle.

B)

Tato podstatná jména jsou v textu užita ve stejném pádě i ve stejném čísle.

C)

Tato podstatná jména jsou v textu užita v různém pádě, ale ve stejném čísle.

D)

Tato podstatná jména jsou v textu užita ve stejném pádě, ale v různém čísle.

28 Která z následujících vět není zapsána pravopisně správně?

A)

Stoupenci nelítostného diktátora byli zatčeni.

B)

Naštvat toho cholerika bylo opravdu velice snadné.

C)

Nedávná charitativní akce vzbudila mimořádný ohlas veřejnosti.

D)

Po několika pomalých písních zazněla i jedna velmi dinamická skladba.

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 29

Naši zákazníci jsou spokojeni zejména s produkty ***** způsobem šetrným k životnímu prostředí. Na poličkách ••••• u pokladen jsou vystaveny vzorky těchto produktů.

29

29.1 Napište náležitý spisovný tvar slova vyrobený, který patří na první vynechané místo (*****) ve výchozím textu.

29.2 Napište náležitý spisovný tvar slova umístěný, který patří na druhé vynechané místo (•••••) ve výchozím textu.

(Po doplnění náležitého tvaru musí být příslušný větný celek gramaticky i pravopisně správný.)

30 Přiřaďte k jednotlivým souvětím (30.1–30.4) odpovídající tvrzení (A–F).

(Žádnou možnost z nabídky A–F nelze přiřadit víckrát než jednou.)

30.1 Ber ty léky pravidelně, ať se brzy uzdravíš.

30.2 Vsadíte-li na náš mladý tým, budete jistě spokojeni.

30.3 Jelikož je nejlepší, bude nás reprezentovat na soutěži.

30.4 Dostaneš další poznámku, jestli zase přijdeš do školy pozdě.

A)

První věta je vedlejší a vyjadřuje nějaký účel.

B)

Druhá věta je vedlejší a vyjadřuje nějaký účel.

C)

První věta je vedlejší a vyjadřuje nějakou příčinu.

D)

Druhá věta je vedlejší a vyjadřuje nějakou příčinu.

E)

První věta je vedlejší a vyjadřuje nějakou podmínku.

F)

Druhá věta je vedlejší a vyjadřuje nějakou podmínku.