1 Josef má délku kroku 75 cm, Naďa má krok dlouhý 60 cm. Josef i Naďa každý ušli 10 000 kroků.

O kolik kilometrů ušel Josef více než Naďa?

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 2

Adam a Ota jsou z místa A do místa C. Každý jde jinou cestou tak, jak je vyznačeno na obrázku. Adam jde z místa A do místa C po rovných silnicích přes místo B. Ota jde zkratkou přímo z A do C.

alt text

2 O kolik procent je Adamova cesta delší než cesta, kterou jde Ota?

3 Vypočítejte a výsledek zapište zlomkem v základním tvaru.

Do záznamového archu uveďte u obou podúloh celý postupu řešení.

3.1

(34+43)(2365)\left(\frac{3}{4}+\frac{4}{3}\right)\cdot\left(\frac{2}{3}-\frac{6}{5}\right)

3.2

5932÷3523+16712\frac{\frac{5}{9}-\frac{3}{2}\div\frac{3}{5}}{\frac{2}{3}+\frac{1}{6}-\frac{7}{12}}

4

4.1 Umocněte:

(32x)2=(-3-2x)^2 =

4.2 Upravte a rozložte na součin podle vzorce:

6400(x23600)=6400 - (x^2-3600) =

4.3 Zjednodušte a výsledek rozložte na součin vytýkáním:

(3x+1)2x7x(2x5)(x+4)=(3x+1)^2-x\cdot7x-(2x-5)\cdot(x+4)=

Do záznamového archu uveďte u podúlohy 4.3 celý postupu řešení.

5 Řešte rovnice.

Do záznamového archu uveďte u obou podúloh celý postupu řešení.
Zkoušku nazapisujte.

5.1

1,6÷2x2=30,7x+3,41,6\div2-\frac{x}{2}= 3\cdot0,7x+3,4

5.2

52y3+y9=3y6\frac{5-2y}{3}+\frac{y}{9} = \frac{3-y}{6}

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 6

Čtyřúhelník ABCD je takový lichoběžník se základnami AB a CD, že úsečka BD je jeho výška. Pro délky stran platí |AD| = 17cm, |BD| = 18cm, obsah trojúhelníku BCD je S = 24 cm2.

alt text

6

6.1 Vypočítejte obsah lichoběžníku ABCD.

Výsledek uveďte v cm2.

6.2 Vypočítejte obvod lichoběžníku ABCD.

Výsledek uveďte v cm.

7 Petr sbírá modely aut. Druhý rok nasbíral o polovinu počtu modelů aut více, než které nasbíral první rok. Třetí rok nasbíral 72 modelů. Počet modelů, které Petr nasbíral v prvním roce, označte x.

7.1 V závislosti na veličině x vyjádřete, kolik modelů nasbíral Petr během druhého roku.

7.2 Vypočítejte, kolik modelů nasbíral Petr během prvního roku, pokud za tři roky nasbíral 217 modelů.

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 8

Obrazce jsou tvořeny z velkých bílých a malých tmavých kruhů podle určitého pravidla. První obrazec tvoří jeden velký bílý kruh. Druný obrazec tvoří čtyři bílé kruhy, jejichž středy tvoří vrcholy čtverce, a jeden tmavý kruh uprostřed. Každé dva sousední kruhy mají společný právě jeden bod. Třetí obrazec je sestaven za dodržení pravidla vytváření obrazců tak, že je tvoří devět bílých kruhů a čtyři kruhy tmavé. Daným způsobem sestavujeme další obrazce.

alt text

8

8.1 Kolik velkých bílých kruhů obsahuje osmý obrazec?

8.2 Kolikátý obrazec obsahuje 361 malých tmavých kruhů?

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 9

V rovnině jsou dány body A,B a O. Body A,B jsou vrcholy kosočtverce ABCD.
Vrchol C kosočtverce leží na přímce OA.

alt text

9 Sestrojte kosočtverec ABCD.

V záznamovém archu obtáhněte celou konstrukci propisovací tužkou (všechny čáry, kružnice nebo jejich části i písmena).

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 10

V rovině je dána kružnice k se středem S a body K,L.
Body K,L jsou vrcholy rovnoramenného trojúhelníku KLM se základnou LM.

alt text

10 Sestrojte rovnoramenný trojúhelník KLM, leží-li bod M na kružnici k.

Nalezněte všechna řešení.

V záznamovém archu obtáhněte celou konstrukci propisovací tužkou (všechny čáry, kružnice nebo jejich části i písmena).

11 Hračka stála 250 korun. Nejdříve byla zdražena o 40 % oproti původní ceně, po měsíci pak byla zlevněna o 40 % z nové ceny.

Kolik stála hračka po této dvojí úpravě cen?

A)

220 Kč

B)

210 Kč

C)

230 Kč

D)

250 Kč

E)

280 Kč

12 Pekař na trhu prodával malé a velké koláčky. Velký koláček byl o polovinu dražší než malý koláček a stál 30 Kč. Velké koláčky prodal pekař všechny a utržil za ně 3 000 Kč. Desitinu malých koláčků neprodal a za prodané malé koláčky utržil 3 600 Kč.

Kolik pekař původně přivezl na trhu malých koláčků?

A)

100

B)

180

C)

200

D)

240

E)

jiný počet

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 13

V rovině leží přímky k,l,m a n. Průsečíky přímek k,l a m tvoří vrcholy trojúhelníku ABC.
Bodem B prochází také přímka n.

alt text

13 Jaká je velikost úhlů α\alpha ?

Velikost úhlů neměřte, ale vypočítejte (obrázek je ilustrační).

A)

55°55\degree

B)

50°50\degree

C)

45°45\degree

D)

40°40\degree

E)

35°35\degree

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 14

Ve čtvercové síti je zakreslen šedý obrazec - půlkruh s průměrem AB. Body A a B leží v mřížových bodech. Délka strany čtverce ve čtvercové síti je 2 cm.

alt text

14 Jaké je obsah šedé části?

Pro výpočet použijte zaokrouhlenou hodnotu čísla π\pi z tabulky na začátku testového sešitu.

A)

20,28 cm2

B)

22,56 cm2

C)

24,56 cm2

D)

25,12 cm2

E)

30,24 cm2

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 15

Žáci 9. ročníku mezi sebou provedli statistický průzkum. Každý žák volil svou nejoblíbenější předmět, přičemž každý si zvolil právě jeden. Výsledky jsou zaznamenány v grafu.

alt text

Rozhodněte o každém z následujích tvrzení (15.1-15.3), zda je pravdivé (A), či nikoliv (N).

15.1 V 9.ročníku je stejný počet dívek jako chlapců.

15.2 Český jazyk volilo více než 16 % všech žáků 9. ročníku.

15.3 Počet chlapců, kteří volili matematiku, je o 75 % větší než počet děvčat, která volila také matematiku.

16 Přiřaďte ke každé úloze (16.1-16.3) odpovídající výsledek (A-F).

16.1 Lyžařský pobyt stál celkem 7 000 Kč. Cena zarhnovala dopravu, ubytování a lístek na vlek. Doprava tvořila desitinu celkové ceny, 60 % ceny stálo ubytování.

Kolik procent ceny pobytu tvořila cena lístku na vlek?

16.2 Cena učebnice matematiky se snížila na částku 1 500 Kč z původních 2 000 Kč.

Kolik procent činila sleva?

16.3 Petr přivezl nemocnému kamarádovi dárek ze zahraničních zájezdu za 40 EUR. Celkem měl vyměněno 200 EUR.

Kolik procent z vyměněných EUR tvořila cena dárku?

A)

15 %

B)

20 %

C)

25 %

D)

30 %

E)

40 %

F)

jiný výsledek