VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 1–3
Hloupé holky netopýry
mají často za upíry
a hraběte Drákulu
za hodného bambulu.
Ale to se strašně pletou!
Tamhleten stín za roletou,
to je upír Drákula!
Jak to žádá tradice –
navoněný levandulí
už se chystá za Vendulí
Novákovou z 3. C.
Nakroutí si zplihlé kníry,
vyděsí dva netopýry
a pak nechá za vraty
hrad i celé Karpaty.
Letí v plášti mezi mraky,
cení zuby – upířáky
a ve svitu měsíce
navoněný levandulí
skočí oknem za Vendulí
Novákovou z 3. C.
Jenže neví Drákula,
jak chytrá je Vendula!
Ta, než vleze pod deku,
schroupá kilo česneku.
Ví, že platí na upíry
jen česnek či prošlé sýry,
že ta vůně (pardon, smrad)
zažene je do Karpat.
Proto jezte česnek denně,
ať Drákula zaručeně
ze své hradní světnice
navoněný levandulí
nevrátí se za Vendulí
Novákovou z 3. C.(P. Šrut, Hrabě Drákula a Nováková z 3. C, upraveno)
1 Které z následujících tvrzení odpovídá výchozímu textu?
Vendula Nováková si je vědoma toho, že upíry zapudí kromě česneku i prošlé sýry.
Před setkáním s hrabětem Drákulou považovala Vendula Nováková upíry za dobráky.
Na noční výpravu za Vendulou Novákovou se hrabě Drákula vydal v doprovodu dvou netopýrů.
Hrabě Drákula se vždy za úplňku navoní levandulí, aby svým zápachem nevaroval vyhlédnutou oběť.
2 Které z následujících tvrzení o slovech tučně vyznačených ve výchozím textu je pravdivé?
Jde o slova příbuzná s totožným významem: slovo upír v textu označuje totéž co slovo upířák.
Jde o slova příbuzná s různým významem: slovo upír v textu označuje něco jiného než slovo upířák.
Tato slova nejsou příbuzná, mají však totožný význam: slovo upír v textu označuje totéž co slovo upířák.
Tato slova nejsou příbuzná, zároveň mají i různý význam: slovo upír v textu označuje něco jiného než slovo upířák.
3 Která z následujících možností nejlépe vystihuje výchozí text?
Tento text, jehož cílem je zejména pobavit čtenáře, je próza.
Tento text, jehož cílem je zejména pobavit čtenáře, je poezie.
Jde o prózu, která nikoho nepobaví, ale naopak každého čtenáře vystraší.
Jde o poezii, která nikoho nepobaví, ale naopak každého čtenáře vystraší.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 4
Petr se Janě před celou třídou posmíval, že má nemoderní mobil a nosí hnusné oblečení, a pak se divil, když mu řekla, že se chová jako blbec. Zkrátka *****.
4 Která z následujících možností obsahuje ustálené slovní spojení vystihující situaci ve výchozím textu, a patří tedy na vynechané místo (*****) v textu?
na děravý pytel nová záplata
na hrubý pytel hrubá záplata
na hrubý pytel jemná záplata
na děravý pytel děravá záplata
5 Rozhodněte o každé z následujících vět, zda je zapsána pravopisně správně (A), nebo ne (N).
5.1 Spoluviníka toho zločinného spiknutí zřejmě nikdo neodhalí.
5.2 Vjezd do areálu výstaviště se nachází hned za kameným mostem.
5.3 V tomto patře jsou kanceláře s výhledem do ulice a nezbitné zázemí.
5.4 Své úspory vynaložil na vybudování záchranné stanice pro zvířata v nouzi.
6 Přiřaďte k jednotlivým souvětím (6.1–6.3) odpovídající tvrzení (A–E).
(Žádnou možnost z nabídky A–E nelze přiřadit víckrát než jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)
6.1 Jeho bývalí spolužáci, který pozval na oslavu, dorazej až za hodinu.
6.2 Měli byste přijet k nám na chalupu, s rodičema se na vás moc těšíme.
6.3 Žádný vozidlo se k nim nedostalo, cesta totiž byla v obouch směrech zavřená.
V nespisovném tvaru je užito pouze první podtržené slovo.
V nespisovném tvaru je užito pouze třetí podtržené slovo.
V nespisovném tvaru jsou užita celkem dvě podtržená slova, a to první a druhé.
V nespisovném tvaru jsou užita celkem dvě podtržená slova, a to první a třetí
V nespisovném tvaru jsou užita celkem dvě podtržená slova, a to druhé a třetí.
7 Vypište z každé z následujících vět (7.1 a 7.2) základní skladební dvojici.
(Základní skladební dvojice musí být zapsány pravopisně správně.)
7.1 Mezi zdánlivě obyčejnými předměty se při troše štěstí objeví i vzácné kousky.
7.2 Loňské silné deště a s nimi související záplavy zničily většinu zemědělské úrody.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 8–12
Vážky patří k nejnápadnějším zástupcům hmyzu v okolí vod nejen kvůli své velikosti, ale především kvůli své křehké kráse. Na Zemi se objevily v závěrečné fázi prvohor, a to zhruba před 300 miliony let. Jako jedni z prvních živočichů opustily vodní prostředí, dodnes jsou však na něm závislé – voda je pro jejich vývoj nepostradatelná.
Dospělé vážky jsou krásně zbarvené, mají štíhlé protáhlé tělo a dva páry křídel (největší rozpětí křídel je kolem 19 cm). Jejich schopnosti je řadí k nejdokonalejším letcům z hmyzí říše. Umí letět kolmo nahoru i dolů a na krátkou vzdálenost dovedou vyvinout rychlost větší, než kdy během závodů zvládl nejrychlejší muž světa Usain Bolt.
Vážky mají dvě velké složené oči (složené oko je tvořeno tisíci maličkých oček), pomocí nichž si jako mozaiku skládají obraz toho, co vidí. Zrak je pro ně důležitým smyslem: nevidí sice příliš ostře, zato mají velké zorné pole a ve své blízkosti ZACHYTÍ sebemenší pohyb. Jsou to predátoři, tedy živočichové živící se dravým způsobem: kořist, jíž je v případě dospělých vážek létající hmyz, uloví a sežerou. Vážky nelítostně pronásledují svou oběť, zpravidla ji dostihnou za pár sekund. Polapený hmyz poté nohama přitáhnou rovnou ke kusadlům.
Vážkám se kdysi dávaly různé přezdívky – třeba Evropané je nazývali ďáblovými létajícími jehlami a strašili jimi zlobivé děti. Asie naopak ve vážkách vždy viděla symbol krásy, štěstí a odvahy. Například ve Vietnamu je vážka tradičně spojována s úspěchem a její dokonale vyvážené modely si mohou turisté zakoupit v mnoha zdejších obchodech se suvenýry.
(www.national-geographic.cz; www.abicko.cz, upraveno)
8 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
8.1 Maximální délka jednoho křídla dospělé vážky je 19 cm.
8.2 Závěrečná fáze prvohor trvala na Zemi přibližně 300 milionů let.
8.3 Predátoři jsou živočichové, kteří se živí výhradně lovem létajícího hmyzu.
8.4 Ve Vietnamu se vážky tradičně loví za účelem jejich prodeje v obchodech.
9 Které z následujících tvrzení je pravdivé?
(Tvar zachytí je ve výchozím textu zapsán velkými písmeny.)
Tvar zachytí je jak ve výchozím textu, tak v jakémkoli jiném textu vždy tvarem množného čísla.
Tvar zachytí je jak ve výchozím textu, tak v jakémkoli jiném textu vždy tvarem jednotného čísla.
Tvar zachytí je ve výchozím textu tvarem jednotného čísla, ale v jiném textu může být tvarem množného čísla.
Tvar zachytí je ve výchozím textu tvarem množného čísla, ale v jiném textu může být tvarem jednotného čísla.
10 Které z následujících tvrzení je pravdivé?
(Posuzovaná slova jsou ve výchozím textu podtržena.)
Slovo krokem by ve výchozím textu mělo opačný význam, než má v textu slovo během.
Slovo nedoženou by ve výchozím textu mělo opačný význam, než má v textu slovo dostihnou.
Slovo křivou by ve výchozím textu mělo opačný význam, než má v textu slovo rovnou.
Slovo nebojácnosti by ve výchozím textu mělo opačný význam, než má v textu slovo odvahy.
11 Které z následujících tvrzení o zájmenech tučně vyznačených ve výchozím textuje pravdivé?
Podstatné jméno vážka je zastupováno pouze zájmenem je.
Podstatné jméno vážka je zastupováno pouze zájmenem nichž.
Podstatné jméno vážka je zastupováno jak zájmenem nichž, tak zájmenem je.
Podstatné jméno vážka není zastupováno ani zájmenem nichž, ani zájmenem je.
12 Ve které z následujících možností je významový vztah mezi slovy nejpodobnější vztahu mezi slovy ZRAK – SMYSL?
(Slova zrak a smysl posuzujte ve významu, který mají v úseku zrak je pro ně důležitým smyslem. Správná je pouze možnost, v níž pořadí slov odpovídá pořadí zrak – smysl.)
žár – oheň
stopky – čas
voda – kapalina
závaží – hmotnost
13 Která z následujících vět je zapsána pravopisně správně
Výměnou zámku na dveřích se chránila proti zlodějům.
Výměnnou zámku na dveřích se chránila proti zlodějům.
Výmněnou zámku na dveřích se chránila proti zlodějům.
Výmněnnou zámku na dveřích se chránila proti zlodějům.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 14
V takové situaci musíme stát při sobě.
14 Napište smysluplnou větu o čtyřech slovech, v níž výraz STÁT bude jednoznačně jiným slovním druhem než ve výchozím textu.
Vzniklá věta musí obsahovat tvar stát, musí být gramaticky i pravopisně správná a musí obsahovat přísudek. Výraz stát nesmýt použit jako vlastní jméno.
15 Uspořádejte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby na sebe navazovaly.
(P. Braunová, Dům doktora Fišera, upraveno)
„Myslel jsem, že budeš mít radost,“ podrážděně poznamenal táta a strčil bankovky do kapsy. „Kdo je ten doktor Fišer?“ ozval jsem se.
„Který? Ten, co bydlí tamhle?“ zeptala se máma a pohodila hlavou směrem kekopci. „Ano, doktor Fišer,“ přitakal táta a dodal, „je to ovšem pouhá záloha.“
Máma přijela domů po páté. Jen co se objevila v kuchyni, vyhrkla na tátu: „Co ti je?“ Táta mlčky z kapsy vylovil balíček peněz a položil ho na stůl.
„Cože? Jaká záloha?“ vyjekla máma. „Na rekonstrukci tělocvičny,“ řekl táta. Máma ale byla nedůvěřivá: „Odkdy se platí taková suma v hotovosti?“
„Co to je?“ divila se máma a postavila tašky s nákupem na kuchyňskou linku. „Ohodnocení za poctivou práci,“ vysvětloval táta, „konečně mi aspoň nějaký zákazník zaplatil.“
„Majitel toho záhadného domu na kopci. Maminka si myslí, že je to šílenec, protože se s nikým nebaví. A to, že mi dal takové peníze na ruku, ji v tom jen utvrdilo,“ odpověděl mi táta. Máma vrhla na tátu rozzuřený pohled.
16
16.1 Po tréninku půjdeme do parku
Úsek podtržený ve výše uvedené větě jednoduché upravte tak, aby z věty vzniklo gramaticky správné souvětí obsahující dvě věty. Význam původní věty musí zůstat zachován.
16.2 Rozhodl jsem se, že napíšu román.
Úsek podtržený ve výše uvedeném souvětí upravte tak, aby ze souvětí vznikla gramaticky správná věta jednoduchá. Význam původního souvětí musí zůstat zachován.
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOZE 17
TEXT 1
ves
otužilec
příručka
mýtina
čistota
skluzavka
věšák
důsledek
knihkupectví
ložnice
planeta
náměstí
hlupák
plavání
kapesník
TEXT 2
Podstatná jména konkrétní označují osoby, zvířata, věci a místa (slaboch, hmyz, stůl, pohoří aj.).
Podstatná jména abstraktní označují např. vlastnosti, pocity, děje, stavy a vztahy (trpělivost, smutek, stárnutí, bdělost, podmínka aj.).
17 Vypište z TEXTU 1 tři podstatná jména abstraktní.
Úlohu řešte na základě definic uvedených v TEXTU 2.
Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného podstatného jména, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 18
Jelikož je Martin už od dětství vášnivý hokejový fanoušek, tatínek mu k narozeninám přichystal překvapení: koupil vstupenky na mezinárodní utkání. Martin se celý měsíc snažil vyzvýdat, jaký dárek dostane, rodiče se ale tvářili tajemně.
Konečně nastal ten dlouho očekávaný den. Po nástupu do tramvaje byl Martin přesvědčený, že jedou na obvyklou večeři do jeho oblíbené restaurace. Podezření začal mít až ve chvíli, kdy nevystoupili na známé zastávce, ale pokračovali do centra. Po příjezdu ke stadionu se Martin nevěřícně rozhlížel kolem sebe. Zástupy lidí se valily k hlavní bráně, čeština se tu mísila s jakýmsi cizím jazykem, kterému nerozumněl.
Utkání bylo nesmírně napínavé a atmosféra nadchla všechny přítomné. Pomyslnou třešničkou na dortu byla možnost získat od hráčů autogrami. Byl to ten nejůžasnější narozeninový dárek.
18 Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je PRAVOPISNĚ SPRÁVNĚ.
Podtržené výrazy jsou zapsány správně.
Slova zapište bezchybně ve stejném tvaru, ve kterém jsou užita v textu. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 19–23
TEXT 1
(1) Chyběla hodina do půlnoci a obě děti napjatě čekaly v pokoji 213. Alžběta se dívala do kukátka, zatímco Freddy listoval v černé knize. Zčistajasna ho něco napadlo: „Hele, není zvláštní, že kniha o šifrách zmiňuje i klíče, které odemykají jakési >tajemství?“
Alžbětě se vybavila podivná písmena, která pro ni zůstávala hádankou, a tak požádala Freddyho: „Najdi tu stránku s těmi dvěma stříbrnými písmeny. Co asi znamenají?“
„Nevím, o čem mluvíš,“ odpověděl Freddy.
(2) „Ukážu ti to,“ řekla a natáhla se pro černou knihu. Jakmile do ní nahlédla, nevěřila svým očím. Uprostřed stránky totiž nyní bylo KLÍ. Alžběta zbledla: „Koukni na to stříbrně napsané KLÍ! Včera tady bylo jenom KL a předevčírem dopoledne jsem tady viděla jen jedno stříbrné písmeno.“
Freddy ale zavrtěl hlavou. „Nic stříbrného tu není. Já vidím jen rok a jméno autora.“
„Možná se musíš na ta písmena dívat z určitého úhlu!“
Freddy stránku pozorně zkoumal, nakonec ale pokrčil rameny: „Pořád nic.“
(3) Najednou do pokoje dolehly kroky z chodby. Alžběta se vrátila ke kukátku. „Už jde Norbridge,“ špitla. Chvilku přemýšlela a pak řekla: „Počkáme deset minut a vyrazíme za ním do knihovny.“
„Víš, už si nejsem jistý, že ho chci špehovat,“ zaváhal Freddy.
Alžběta se ale nedala odbýt: „Máme spolu dohodu. Tak pojď!“
Zakrátko se ocitli v chodbě, na jejímž konci byla knihovna. Freddy zašeptal: „Vážně si myslím, že bychom se měli vrátit.“
„Nebuď strašpytel a důvěřuj našemu plánu. Nic jsme přece neponechali náhodě,“ řekla Alžběta, zastavila se přede dveřmi vedoucími do knihovny a vzala za kliku.
(4) Vtom se ozval tichý hlas: „Půlnoc – to je tedy dost zvláštní doba na návštěvu knihovny!“ Alžběta leknutím málem zaječela. Přímo za ní stála Selena Hiemsová.
TEXT 2
Součástí souvětí jsou různé věty, např. věty typu A nebo typu B.
Věta typu A je smysluplnou odpovědí na otázku, kterou pokládáme pomocí příslovcí odkdy, dokdy, kdy. Příklady: Bude ho hledat, dokud ho nenajde. (DOKDY ho bude hledat? → Dokud ho nenajde.); Když se setmělo, šli spát. (KDY šli spát? → Když se setmělo.)
Na větu typu B se nelze zeptat pomocí příslovcí odkdy, dokdy, kdy. Tato věta je totiž smysluplnou odpovědí na otázku, kterou pokládáme pomocí zájmen. Příklady: Přinutil je, aby se usmířili. (K ČEMU je přinutil? → Aby se usmířili.); Zda Eva nakonec přijde, vůbec netušil. (CO vůbec netušil? → Zda Eva nakonec přijde.)
19 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z TEXTU 1 (A), nebo ne (N).
19.1 Alžběta vypočítala, že cesta z pokoje 213 do knihovny trvá přesně deset minut.
19.2 Na rozdíl od Alžběty znal Freddy nejen jméno autora záhadné knihy, ale i rok jeho narození.
19.3 Freddy začal listovat v knize, aby pomocí šifer v ní obsažených vyřešil jednu Alžbětinu hádanku.
19.4 Alespoň chvilku se Alžběta nacházela mezi dveřmi vedoucími do knihovny a Selenou Hiemsovou.
20 Vypište ze třetí části TEXTU 1 tři podstatná jména, která jsou v textu užita ve 3. pádě.
Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného podstatného jména, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.
21
Tvrzení: Od doby, kdy Alžběta na určité stránce černé knihy viděla jediné stříbrné písmeno, do doby, kdy na téže stránce spatřila napsané KLÍ, uběhlo *****.
Kterou z následujících možností je nutné doplnit na vynechané místo (*) ve výše uvedeném tvrzení, aby toto tvrzení odpovídalo TEXTU 1?
méně než 24 hodin
přesně 24 hodin
přesně 48 hodin
více než 48 hodin
22 Které z následujících tvrzení je pravdivé?
(Úlohu řešte na základě informací uvedených v TEXTU 2.)
V TEXTU 1 jsou podtrženy dvě věty typu A.
V TEXTU 1 jsou podtrženy dvě věty typu B.
V druhé části TEXTU 1 je podtržena věta typu A, ve třetí části TEXTU 1 je podtržena věta typu B.
V druhé části TEXTU 1 je podtržena věta typu B, ve třetí části TEXTU 1 je podtržena věta typu A.
23 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je pravdivé (A), nebo ne (N).
(Posuzovaná slova jsou v TEXTU 1 vyznačena tučně.)
23.1 Slovo zčistajasna má v textu význam náhle, nenadále.
23.2 Slovo dolehnout má v textu význam nepříznivě zasáhnout.
23.3 Slovo odbýt má v textu význam ledabyle něco provést. =
23.4 Slovo málem má v textu význam skoro, téměř.
24 Která z následujících vět NENÍ zapsána pravopisně správně?
Zajíci se schovávali za trsy trávy.
Husy se pásly na hrázi mezi rybníky.
Divoké včely bzučely v kvetoucím jetely.
Vyhladovělí psi se blížili k lidským obydlím.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 25–27
Jako děti jste jistě trávili čas na prolézačkách a měli rádi hru na babu. V roce 2014 propojení těchto dvou aktivit vznikl nový sport – Chase Tag. Netradiční sport vzbudil takový zájem, že se již o dva roky později konalo první mistrovství světa. Dnes se Chase Tag hraje v šesti různých variantách.
Mezi nejzajímavější patří hra Chase-Off, jejíž podstatou jsou souboje (duely). Na hřiště s překážkami vyšle každé ze dvou soupeřících družstev jednoho hráče: útočník se snaží dát honěnému babu (tj. dotknout se ho), honěný se před ním snaží utéct. Babu lze dát na jakoukoli část soupeřova těla, ovšem výhradně dotekem ruky. Body se přidělují pouze za vítězství v duelu, a to podle principu 1 vyhraný duel = 1 bod. Útočník zvítězí, pokud dá svému protihráči v duelu babu do 20 sekund. Když to v daném limitu nestihne, bod získává honěný. Po skončení duelu poražený hráč opouští hřiště a následujícího duelu se neúčastní, vítěz zůstává na hřišti v roli honěného. ***** Při jednom zápasu v Chase-Off se uskuteční celkem 16 duelů, celý zápas vyhrává družstvo s více body.
Chase Tag nabízí atraktivní podívanou plnou vzrušujících momentů. Není tedy divu, že videa z některých zápasů mají na YouTube až 11 milionů zhlédnutí.
(www.idnes.cz; www.lidovky.cz, upraveno)
25 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
25.1 Při jednom zápasu v Chase-Off může jedno družstvo získat maximálně 16 bodů.
25.2 Mistrovství světa ve sportu zvaném Chase Tag se koná pravidelně jednou za dva roky.
25.3 Chase Tag je divácky natolik atraktivní sport, že každý zápas zhlédne na YouTube kolem 11 milionů lidí.
25.4 Útočník, který se v duelu hry Chase-Off do 20 sekund rukou dotkne nohy svého protihráče v tomto duelu, získá bod.
26 Která z následujících možností patří na vynechané místo (*****) ve výchozím textu?
Vítězné družstvo nechává na pozici útočníka svého hráče z předchozího duelu.
Poražené družstvo nechává na pozici útočníka svého hráče z předchozího duelu.
Na pozici útočníka pak nastupuje hráč z družstva, které v předchozím duelu zvítězilo.
Na pozici útočníka pak nastupuje hráč z družstva, které v předchozím duelu prohrálo.
27 Ve které z následujících možností je uvedena vhodná náhrada za chybně užitý tvar slova?
(Posuzované tvary jsou ve výchozím textu vyznačeny tučně.)
místo propojení má být propojenímS
místo variantách má být variant
místo nejzajímavější má být nejzajímavějšími
místo jakoukoli má být jakákoli
28 Přiřaďte k jednotlivým obrázkům (28.1–28.4) odpovídající popis (A–F).
(Žádnou možnost z nabídky A–F nelze přiřadit víckrát než jednou. Dvě možnosti zbudou a nebudou použity.)
28.1
28.2
28.3
28.4
Celkový počet domů je lichý. Patrových domů je méně než přízemních. Většina domů mezi stromy má sedlovou střechu.
Celkový počet domů s plochou střechou je lichý. Přízemních domů je méně než patrových. Většina všech domů je na kopci.
Celkový počet přízemních domů je sudý. Většina všech domů je patrových. Mezi stromy se nachází více než jeden dům se sedlovou střechou.
Na kopci se nachází více než jeden dům s plochou střechou. Celkový počet patrových domů je sudý. Mezi stromy se nachází méně domů než na kopci.
Mezi stromy je více patrových domů než přízemních. Na kopci je lichý počet domů s plochou střechou. Celkový počet domů se sedlovou střechou je sudý.
Domů se sedlovou střechou je méně než domů s plochou střechou. Mezi stromy je více patrových domů než na kopci. Celkový počet domů na kopci je lichý.