VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 1–3
TEXT 1
Jel stařec na oslu a blízko cesty hned
zřel svěží louku, samý květ.
Své zvíře pouští tam a šedivec náš hravý
s nadšením skáče do té trávy,
dovádí, zpívá, tiší hlad
a válí se v ní a je rád,
že spást zde může místo celé.
Tu stařec spatří nepřítele.
„Teď musíš se mnou uprchnout!“
„Pročpak?“ odpoví trávožrout.
„Budu snad na hřbetě mít proto dvojí tíž?“
„To ne,“ děl starý pán a chystal se jít pryč.
„Co na tom,“ osel řek, „změní-li se můj pán?
Já se chci pást. Vy zmizte v stráni.
Nepřítelem jsou všichni páni.
Dost jasně to snad povídám.“
(J. de La Fontaine, Stařec a osel, upraveno)
TEXT 2
Knižní slova (např. sivý) se uplatňují zejména v uměleckých textech, v běžně mluvené řeči se téměř nepoužívají. Synonymem knižního slova sivý je běžně užívané slovo šedivý.
1
Tvrzení č. 1: Osel se obával, že na hřbetě neunese dvojnásobnou váhu, a proto odmítl starce následovat.
Tvrzení č. 2: Osel dal najevo, že všechny pány včetně starce považuje za nepřátele.
Odpovídá alespoň některé z výše uvedených tvrzení TEXTU 1?
ne, žádné z těchto tvrzení
ano, ale pouze tvrzení č. 1
ano, ale pouze tvrzení č. 2
ano, každé z těchto tvrzení
2 Které z následujících tvrzení odpovídá TEXTU 1?
V podtržené přímé řeči stařec promlouvá k oslovi, označenému v textu také jako šedivec.
V podtržené přímé řeči osel promlouvá ke starci, označenému v textu také jako šedivec.
V podtržené přímé řeči osel, který je v textu označen také jako šedivec, promlouvá ke starci.
V podtržené přímé řeči stařec, který je v textu označen také jako šedivec, promlouvá k oslovi.
3 Které z následujících tvrzení o slovese tučně vyznačeném v TEXTU 1 je pravdivé?
(Úlohu řešte na základě informací uvedených v TEXTU 2.)
Sloveso zřít je na rozdíl od svého synonyma vidět knižní.
Synonymem běžně užívaného slovesa zřít je knižní slovo vidět.
Sloveso zřít je na rozdíl od svého synonyma rozhlédnout se knižní.
Synonymem běžně užívaného slovesa zřít je knižní slovo rozhlédnout se.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 4
Musíš kout železo, dokud je žhavé.
4 Napište smysluplnou větu o čtyřech slovech, v níž výraz KOUT bude jednoznačně jiným slovním druhem než ve výchozím textu.
Vzniklá věta musí obsahovat tvar kout,* *musí být gramaticky i pravopisně správná a musí obsahovat přísudek. Výraz kout nesmí být použit jako vlastní jméno.
5 Přiřaďte k jednotlivým souvětím (5.1–5.3) odpovídající tvrzení (A–E).
(Žádnou možnost z nabídky A–E nelze přiřadit víckrát než jednou.)
5.1 Ten maník vůbec nikam nechodí pěšky, všude se vozí nablýskaným fárem.
5.2 Kdybyste pořád nevejrali do počítače, mohli jsme si teď spolu zahrát fotbal.
5.3 Můj bratr odjakživa nesnášel, když pod stromečkem zase našel další fusekle.
V souvětí je pouze jedno nespisovné slovo, a to v první větě souvětí.
V souvětí je pouze jedno nespisovné slovo, a to v druhé větě souvětí.
V souvětí jsou celkem dvě nespisovná slova: obě jsou v první větě souvětí.
V souvětí jsou celkem dvě nespisovná slova: obě jsou v druhé větě souvětí.
V souvětí jsou celkem dvě nespisovná slova: v každé větě souvětí je jedno.
6 Která z následujících vět není zapsána pravopisně správně?
Houbaři našli na nedaleké mýtině jelení paroží.
Barvitě nám vylíčil problémy se ztracenými doklady.
V průběhu jednání se začal chovat dost nevyzpytatelně.
Rodiče si šli po náročném výšlapu odpočinout do výřivky.
7
Souvětí č. 1: Ne abys přišel pozdě, dostal bys totiž poznámku.
Souvětí č. 2: Jestli přijdeš pozdě, dostaneš poznámku.
Které z následujících tvrzení vystihuje výše uvedená souvětí?
V každém souvětí je obsažena výčitka za předchozí jednání.
V každém souvětí je obsaženo varování před následky jednání.
V souvětí č. 1 je obsažena výčitka za předchozí jednání, v souvětí č. 2 je obsaženo varování před následky jednání.
V souvětí č. 1 je obsaženo varování před následky jednání, v souvětí č. 2 je obsažena výčitka za předchozí jednání.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 8–12
Ačkoli ještě nedávno bylo tetování vnímáno většinou negativně, dnes už je poměrně běžné. Málokdo ovšem ví, jak dlouhou má tradici.
***** se lidé nechávali tetovat již v době měděné, svědčí mumie muže známého pod přezdívkou Ötzi, jenž žil někdy mezi lety 3400 a 3100 př. n. l. Skvrny na jeho těle, nalezeném v roce 1991, vědci zpočátku považovali za popáleniny, podrobnou analýzou však bylo prokázáno, že jde o tetování. Většinu z celkem 61 vytetovaných čar o maximální délce 40 mm má Ötzi na nohou a v dolní části zad, a to na místech, která využívá i dnešní akupunktura. Někteří uznávaní odborníci proto soudí, že jeho tetování mohlo označovat akupunkturní body.
Důležité poznatky o tetování přinesly také gebeleinské mumie. Tato šestice mumifikovaných těl byla nalezena v Egyptě na sklonku 19. století. Před několika lety vědci díky moderním technologiím zjistili, že dvě z mumií jsou potetované. Jejich tetování patrně poukazovalo na vyšší společenské postavení. Na paži gebeleinské ženy se našly čtyři symboly (mají tvar písmene S). Gebeleinský muž má na rameni dva zvířecí motivy: jedno tetování pravděpodobně znázorňuje býka (ten byl v Egyptě symbolem moci a síly), v druhém případě jde nejspíš o paovci hřivnatou (zvíře podobné koze, které žije v Egyptě). Tento objev vyvrátil domněnku, že starověcí Egypťané tetovali pouze ženy.
Tetování je typické i pro mnoho ostrovních kultur. S osobitým zdobením mužských těl, sahajícím od beder až po kolena, se setkáme třeba u jednoho samojského kmene. Nechat si udělat takové tetování je podmínkou pro to, aby byl dospívající Samojec přijat mezi dospělé. Je tedy zjevné, že tetování zdaleka není jen estetickou záležitostí, jak se mnozí lidé domnívají.
Vysvětlivka: akupunktura – léčebná metoda, při níž se do určitých míst pacientova těla vpichují speciální jehly
(www.national-geographic.cz; www.stoplusjednicka.cz, upraveno)
8 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
8.1 Alespoň jedna z 61 čar vytetovaných na Ötziho těle je dlouhá 40 milimetrů.
8.2 Gebeleinské mumie byly nalezeny dříve než mumie muže přezdívaného Ötzi.
8.3 Každý Samojec mužského pohlaví se po dosažení dospělosti musí nechat potetovat.
8.4 Umístění čar vytetovaných na Ötziho těle dokazuje, že akupunktura vznikla v roce 3400 př. n. l.
9 Ve které z následujících možností jsou významové vztahy mezi slovy nejpodobnější vztahům mezi slovy BEDRA – TĚLO – KOLENO?
(Slova *bedra, tělo *a koleno posuzujte ve významu, který mají v podtrženém úseku výchozího textu. Správná je pouze ta možnost, v níž pořadí slov odpovídá pořadí *bedra *– tělo – koleno.)
zip – bunda – rukáv
vesnice – náves – ulice
povodeň – voda – hráz
přezůvka – bota – sandál
10 Která z následujících informací je ve výchozím textu čtenářům předkládána jako domněnka?
informace, že v Egyptě žije paovce hřivnatá
informace, že v Egyptě býk symbolizoval moc a sílu
informace, že gebeleinský muž má na rameni dvě tetování
informace, že jedno tetování na rameni gebeleinského muže znázorňuje býka
11 Která z následujících možností patří na vynechané místo (*****) ve výchozím textu?
(Po doplnění možnosti musí být příslušné souvětí smysluplné a gramaticky správné.)
S tím, že
O tom, že
S těmi, co
O těch, co
12 Ve výchozím textu jsou tučně vyznačena čtyři slova. Kolik z nich je přídavných jmen měkkých?
pouze jedno
celkem dvě
celkem tři
čtyři
13 Rozhodněte o každé z následujících možností, zda je zapsána pravopisně správně (A), nebo ne (N).
13.1 Během příštího víkendu společně navštívíme otcovi příbuzné z Moravy.
13.2 Pro nedostatečné důkazy ho ve všech bodech obžaloby zprostili obvinění.
13.3 Návštěvníci se mohou zastavit v zámecké kaply, kde jsou vystaveny cenné barokní malby.
13.4 Protože se zřejmě brzy začne stmívat, musíme se co nejdřív vydat na zpáteční cestu.
14 Vypište z každé z následujících vět (14.1 a 14.2) základní skladební dvojici.
(Základní skladební dvojice musí být zapsány pravopisně správně.)
14.1 Návštěva divadelního představení je i dnes mnohými lidmi považována za společenskou událost.
14.2 Její včerejší ne, pronesené s neobvyklou rozhodností, mě překvapivě zahřálo u srdce.
15 Seřaďte jednotlivé části textu (A–F) tak, aby byla dodržena textová návaznost.
(B. Read, L. Trinderová, Půlnoční hodina, upraveno)
„Kdo to sem přinesl? Ještě není půlnoc, takže od Noční pošty to být nemůže,“ divil se a poklepal prstem na obálku. Pak dodal: „Jsou na ní známky, ale chybí razítko.“
Její mamka totiž o svých příbuzných nikdy nemluvila. I když Emily podnikla v tomhle směru čmuchalství první kategorie, nedokázala z mamky dostat nic víc, než že „v rodině mají složité vztahy“.
Emilyini rodiče se chystali k odchodu. Mamka se obouvala, táta stál vedle ní. V jedné ruce držel dopis a v druhé obálku se staromódními známkami.
Mamka k němu vzhlédla: „A není to o to zajímavější?“ Táta pozvedl obočí a začal číst: „Vážená paní, sděluji vám, že váš příbuzný Patrik se potýká se závažnými těžkostmi a žádá o vaši okamžitou pomoc.“
„A proč zrovna ty?“ neodpustil si táta. Mamka pokrčila rameny: „Co naděláš, rodina je rodina. A navíc jsem asi jediná, kdo to jelito může přivést k rozumu!“ V Emily se rázem spustil poplach na detekci drbů.
Mamka se zatvářila, jako by snědla něco kyselého: „To určitě! S těžkostmi se potýká prateta Aoife kvůli tomu, že má s Patrikem samé starosti. Přesto bych za ním měla zajít.“
16
16.1 Učitelka informovala rodiče o mém nevhodném chování.
Úsek podtržený ve výše uvedené větě jednoduché upravte tak, aby z věty vzniklo gramaticky správné souvětí obsahující dvě věty. Význam původní věty musí zůstat zachován.
16.2 Parkoval na místě, které bylo určeno jen pro zákazníky.
Úsek podtržený ve výše uvedeném souvětí upravte tak, aby ze souvětí vznikla gramaticky správná věta jednoduchá. Význam původního souvětí musí zůstat zachován.
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOZE 17
TEXT 1
nepokoj
hrbolek
náhrdelník
podpatek
bezdomovec
vodárna
prádelník
příchuť
pravnuk
drobeček
lepidlo
předsíň
TEXT 2
Odvozování typu A: způsob tvoření slov, při němž se základové slovo (tj. slovo, od něhož se přímo odvozuje) současně rozšiřuje o předponu i o příponu. Tímto způsobem bylo například ze základového slova hora odvozeno slovo pahorek.
Odvozování typu B: způsob tvoření slov, při němž se základové slovo rozšiřuje buď pouze o předponu (např. ze základového slova průměr bylo odvozeno slovo nadprůměr), nebo pouze o příponu (např. ze základového slova *postel *bylo odvozeno slovo postýlka).
17 Vypište z TEXTU 1 tři slova, která byla vytvořena odvozováním typu A.
Úlohu řešte na základě definic uvedených v TEXTU 2.
Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 18
Jelikož je Martin už od dětství vášnivý hokejový fanoušek, tatínek mu k narozeninám přichystal zkutečné překvapení: koupil vstupenky na mezinárodní utkání. Martin se celý měsíc snažil vyzvídat, jaký dárek dostane, rodiče se ale tvářili tajemně.
Konečně nastal ten dlouho očekávaný den. Zprvu byl Martin přesvědčen, že jedou na obvyklou večeři do jeho oblíbené restaurace. Podezření začal mít až ve chvíli, kdy nevystoupili na známé zastávce, ale pokračovali do centra. Po příjezdu ke stadionu Martin nevěřil svým očím. U hlavní brány se shromáždily davy lidí, čeština se tu mísila s jakýmsi cizím jazykem, kterému nerozumněl.
Utkání bylo nesmírně napínavé a skončilo nečekaným vítězstvím domácích. Pomyslnou třešničkou na dortu byla možnost získat autogrami od hráčů z obou týmů. Byl to ten nejůžasnější narozeninový dárek.
18
Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.
Podtržené slovo je zapsáno správně.
Slova zapište bezchybně ve stejném tvaru, ve kterém jsou užita v textu. Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného slova, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.
VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOHÁM 19–23
TEXT 1
(1) Když náš host dokončil děsuplný příběh o Černé lodi, nastalo hrobové ticho. „Jak by někdo mohl být mrtvý a nevědět o tom? Jak víte, co se děje na palubě Černé lodi?“ zeptal jsem se ve snaze utišit svůj strach. „Myslím, že odpověď na tyto otázky znáš, Ethane,“ pravil Thackeray s úsměvem poněkud zabarveným smutkem. „Je čas se rozloučit. Ethane a Káťo, bylo mi ctí vás poznat,“ dodal a odešel z naší krčmy.
(2) Vyběhli jsme za ním a sledovali, jak zamířil k okraji skalnatého útesu. Bez váhání se vydal směrem dolů a za okamžik už byl na úpatí. U břehu na něj v člunu čekali dva muži. Když k nim nastoupil, vyrazili k jakési lodi kotvící opodál. Její trup byl proděravělý jako kabát prožraný moly, plachty měla potrhané. Podobně zbídačená byla i posádka.
„To je ta Černá loď, že?“ hlesla Káťa. Přál jsem si odpovědět, že je to holý nesmysl, v hloubi duše jsem ale věděl, že má pravdu. Thackeray i posádka tajuplné lodi byli mrtví.
(3) Vrátili jsme se do krčmy a posadili se ke krbu. Vtom jsme zvenku zaslechli chrastění klíčů. Rychle jsme se schovali do komory a škvírou mezi dveřmi vykukovali ven. Záhy do výčepu vešli nějací zvláštně oblečení muži. Káťa z toho byla stejně zmatená jako já. Kdo to je? Co tu chtějí? Snad to nejsou lupiči!
„Takže tenhle hostinec je opuštěný, Hughu?“ řekl jeden z nich.
„Už dlouho, Montagueu,“ odpověděl druhý.
Musel jsem zjistit, co jsou zač. Vylezl jsem tedy z úkrytu a pravil: „Co si přejete, pánové?“
„Po té tragické události se mu místní začali vyhýbat,“ pokračoval Hugh a mě si vůbec nevšímal. „Ethane, oni nás neslyší a nejspíš ani nevidí,“ špitla Káťa. Přistoupil jsem blíž k jednomu z mužů, on se však náhle vydal k oknu. Prošel přitom přímo skrze mě!
(Ch. Priestley, Příšerné příběhy z Černé lodi, upraveno)
TEXT 2
Slovesný tvar typu A: i bez okolního textu lze určit, zda je sloveso užito v jednotném, či množném čísle, např. odejdi (je to pouze tvar 2. osoby čísla jednotného).
Slovesný tvar typu B: bez okolního textu nelze určit, zda je sloveso užito v jednotném, či množném čísle, např. odešla (dcera odešla × děvčata odešla).
19 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z TEXTU 1 (A), nebo ne (N).
19.1 Ethan se nakonec dovtípil, že námořníci z Černé lodi zemřeli, když jejich loď najela na skalnatý útes.
19.2 Ve chvíli, kdy člun vyplul směrem k lodi s potrhanými plachtami, se v něm nacházely celkem dvě osoby.
19.3 Thackeraye trochu rozesmutnilo, že na rozdíl od Ethana nezná odpověď na otázky, které mu Ethan položil.
19.4 Lupič Hugh se od místních lidí dozvěděl, že hostinec je opuštěný, a proto se do něj on a jeho komplic Montague vloupali.
20 Které z následujících tvrzení o slovesných tvarech podtržených v TEXTU 1 je pravdivé?
(Úlohu řešte na základě definic uvedených v TEXTU 2.)
Jak začali, tak neslyší jsou slovesné tvary typu A.
Jak začali, tak neslyší jsou slovesné tvary typu B.
Začali je slovesný tvar typu A, neslyší je slovesný tvar typu B.
Začali je slovesný tvar typu B, neslyší je slovesný tvar typu A.
21 Která z následujících možností vystihuje TEXT 1?
Jde o lyrický text, který vypráví Ethan.
Jde o epický text, který vypráví Ethan.
Jde o lyrický text, který nevypráví Ethan.
Jde o epický text, který nevypráví Ethan.
22 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je pravdivé (A), nebo ne (N).
(Posuzovaná slova jsou v TEXTU 1 vyznačena tučně.)
22.1 V daném kontextu je synonymem slova zbídačený slovo zubožený.
22.2 V daném kontextu je synonymem slova holý slovo naprostý.
22.3 Slovo přistoupit je v textu užito ve stejném významu jako ve větě Přistoupil na jeho podmínky.
22.4 Slovo projít je v textu užito ve stejném významu jako ve větě Učitel pečlivě prošel mé výpisky.
23 Vypište z druhé části TEXTU 1 tři podstatná jména, která jsou v textu užita v 6. pádě.
Za chybu je považováno jak neuvedení hledaného podstatného jména, tak zapsání jakéhokoli slova, které neodpovídá zadání.
24 Která z následujících vět je zapsána pravopisně správně?
Mé rodiče trápili starosti s rodinou firmou.
Mé rodiče trápily starosti s rodinou firmou.
Mé rodiče trápili starosti s rodinnou firmou.
Mé rodiče trápily starosti s rodinnou firmou.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 25–27
Začátkem roku se v Benátkách tradičně pořádá karneval. Během něj italské město ožívá barvami, hudbou a maškarními průvody. Po ukončení této několikadenní slavnosti nastává období půstu, který se drží 40 dní před Velikonocemi.
Benátský karneval se podle některých zdrojů poprvé konal už v roce 1162. Benátčané byli z masek natolik nadšení, že je časem nosili už od října. V roce 1608 bylo proto uzákoněno, že masky lze v Benátkách nosit výhradně při karnevalu, a nikoli jindy. Tomu, kdo toto nařízení porušil, hrozil trest: zbičování nebo vězení.
Jednou z tradičních benátských masek je bauta, zlacená maska s otvory jen pro oči, která dokonale utají totožnost maskovaného. Ženám je určena zpravidla vkusně zdobená colombina, překrásná maska zakrývající oči a kořen nosu. Nejznámější maskou je však patrně morový doktor. Tato bílá, hrozivě vypadající maska s dlouhým zahnutým zobákem byla původně využívána pouze v lékařství. Během morových ran si totiž lékaři do tohoto zobáku vkládali byliny, jež měly svou vůní přebít zápach nemocných.
Masky jsou typickým suvenýrem z Benátek. Kromě miniatur s ručně malovanou výzdobou, vyrobené ze sádry, je zájem i o levnější masky z lisovaného papíru.
(ct24.ceskatelevize.cz; www.stoplusjednicka.cz, upraveno)
25 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá z výchozího textu (A), nebo ne (N).
25.1 Existují zdroje, podle nichž se historicky první benátský karneval konal roku 1162.
25.2 Karneval, který se koná v Benátkách, trvá několik dnů a v kalendářním roce časově předchází Velikonocům.
25.3 V minulosti mohl být člověk zbičován za to, že karnevalovou masku nosil v Benátkách jindy než během karnevalu.
25.4 Z původní karnevalové masky morového doktora se během morových ran stala nezbytná součást lékařského vybavení.
26 Ve které z následujících možností je uvedena dvojice slov, jež nelze v kontextu výchozího textu považovat za antonyma?
(První slovo z každé dvojice pochází z výchozího textu a je v něm vyznačeno tučně.)
vkusně – nevkusně
patrně – nepatrně
zahnutý – rovný
levnější – dražší
27 Ve kterém z následujících úseků výchozího textu se vyskytuje chybně užitý tvar slova?
měly svou vůní přebít zápach nemocných
překrásná maska zakrývající oči a kořen nosu
město ožívá barvami, hudbou a maškarními průvody
kromě miniatur s ručně malovanou výzdobou, vyrobené ze sádry
28 Přiřaďte k jednotlivým obrázkům (28.1–28.4) odpovídající popis (A–F).
(Žádnou možnost z nabídky A–F nelze přiřadit víckrát než jednou.)
Celkový počet domů je lichý. Patrových domů je méně než přízemních. Většina domů mezi stromy má sedlovou střechu.
Celkový počet domů s plochou střechou je lichý. Přízemních domů je méně než patrových. Většina všech domů je na kopci.
Celkový počet přízemních domů je sudý. Většina všech domů je patrových. Mezi stromy se nachází více než jeden dům se sedlovou střechou.
Na kopci se nachází více než jeden dům s plochou střechou. Celkový počet patrových domů je sudý. Mezi stromy se nachází méně domů než na kopci.
Mezi stromy je více patrových domů než přízemních. Na kopci je lichý počet domů s plochou střechou. Celkový počet domů se sedlovou střechou je sudý.
Domů se sedlovou střechou je méně než domů s plochou střechou. Mezi stromy je více patrových domů než na kopci. Celkový počet domů na kopci je lichý.