1 Josef má délku kroku 75 cm, Naďa má krok dlouhý 60 cm. Josef i Naďa každý ušli 10 000 kroků.
O kolik kilometrů ušel Josef více než Naďa?
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 2
Adam a Ota jsou z místa A do místa C. Každý jde jinou cestou tak, jak je vyznačeno na obrázku. Adam jde z místa A do místa C po rovných silnicích přes místo B. Ota jde zkratkou přímo z A do C.
2 O kolik procent je Adamova cesta delší než cesta, kterou jde Ota?
3 Vypočítejte a výsledek zapište zlomkem v základním tvaru.
Do záznamového archu uveďte u obou podúloh celý postupu řešení.
3.1
3.2
4
4.1 Umocněte:
4.2 Upravte a rozložte na součin podle vzorce:
4.3 Zjednodušte a výsledek rozložte na součin vytýkáním:
Do záznamového archu uveďte u podúlohy 4.3 celý postupu řešení.
5 Řešte rovnice.
Do záznamového archu uveďte u obou podúloh celý postupu řešení.
Zkoušku nazapisujte.
5.1
5.2
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 6
Čtyřúhelník ABCD je takový lichoběžník se základnami AB a CD, že úsečka BD je jeho výška. Pro délky stran platí |AD| = 17cm, |BD| = 18cm, obsah trojúhelníku BCD je S = 24 cm2.
6
6.1 Vypočítejte obsah lichoběžníku ABCD.
Výsledek uveďte v cm2.
6.2 Vypočítejte obvod lichoběžníku ABCD.
Výsledek uveďte v cm.
7 Petr sbírá modely aut. Druhý rok nasbíral o polovinu počtu modelů aut více, než které nasbíral první rok. Třetí rok nasbíral 72 modelů. Počet modelů, které Petr nasbíral v prvním roce, označte x.
7.1 V závislosti na veličině x vyjádřete, kolik modelů nasbíral Petr během druhého roku.
7.2 Vypočítejte, kolik modelů nasbíral Petr během prvního roku, pokud za tři roky nasbíral 217 modelů.
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 8
Obrazce jsou tvořeny z velkých bílých a malých tmavých kruhů podle určitého pravidla. První obrazec tvoří jeden velký bílý kruh. Druný obrazec tvoří čtyři bílé kruhy, jejichž středy tvoří vrcholy čtverce, a jeden tmavý kruh uprostřed. Každé dva sousední kruhy mají společný právě jeden bod. Třetí obrazec je sestaven za dodržení pravidla vytváření obrazců tak, že je tvoří devět bílých kruhů a čtyři kruhy tmavé. Daným způsobem sestavujeme další obrazce.
8
8.1 Kolik velkých bílých kruhů obsahuje osmý obrazec?
8.2 Kolikátý obrazec obsahuje 361 malých tmavých kruhů?
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 9
V rovnině jsou dány body A,B a O. Body A,B jsou vrcholy kosočtverce ABCD.
Vrchol C kosočtverce leží na přímce OA.
9 Sestrojte kosočtverec ABCD.
V záznamovém archu obtáhněte celou konstrukci propisovací tužkou (všechny čáry, kružnice nebo jejich části i písmena).
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 10
V rovině je dána kružnice k se středem S a body K,L.
Body K,L jsou vrcholy rovnoramenného trojúhelníku KLM se základnou LM.
10 Sestrojte rovnoramenný trojúhelník KLM, leží-li bod M na kružnici k.
Nalezněte všechna řešení.
V záznamovém archu obtáhněte celou konstrukci propisovací tužkou (všechny čáry, kružnice nebo jejich části i písmena).
11 Hračka stála 250 korun. Nejdříve byla zdražena o 40 % oproti původní ceně, po měsíci pak byla zlevněna o 40 % z nové ceny.
Kolik stála hračka po této dvojí úpravě cen?
220 Kč
210 Kč
230 Kč
250 Kč
280 Kč
12 Pekař na trhu prodával malé a velké koláčky. Velký koláček byl o polovinu dražší než malý koláček a stál 30 Kč. Velké koláčky prodal pekař všechny a utržil za ně 3 000 Kč. Desitinu malých koláčků neprodal a za prodané malé koláčky utržil 3 600 Kč.
Kolik pekař původně přivezl na trhu malých koláčků?
100
180
200
240
jiný počet
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 13
V rovině leží přímky k,l,m a n. Průsečíky přímek k,l a m tvoří vrcholy trojúhelníku ABC.
Bodem B prochází také přímka n.
13 Jaká je velikost úhlů ?
Velikost úhlů neměřte, ale vypočítejte (obrázek je ilustrační).
55°
50°
45°
40°
35°
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 14
Ve čtvercové síti je zakreslen šedý obrazec - půlkruh s průměrem AB. Body A a B leží v mřížových bodech. Délka strany čtverce ve čtvercové síti je 2 cm.
14 Jaký je obsah šedé části?
Pro výpočet použijte zaokrouhlenou hodnotu čísla z tabulky na začátku testového sešitu.
20,28 cm2
22,56 cm2
24,56 cm2
25,12 cm2
30,24 cm2
VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 15
Žáci 9. ročníku mezi sebou provedli statistický průzkum. Každý žák volil svou nejoblíbenější předmět, přičemž každý si zvolil právě jeden. Výsledky jsou zaznamenány v grafu.
15 Rozhodněte o každém z následujích tvrzení (15.1-15.3), zda je pravdivé (A), či nikoliv (N).
15.1 V 9.ročníku je stejný počet dívek jako chlapců.
15.2 Český jazyk volilo více než 16 % všech žáků 9. ročníku.
15.3 Počet chlapců, kteří volili matematiku, je o 75 % větší než počet děvčat, která volila také matematiku.
16 Přiřaďte ke každé úloze (16.1-16.3) odpovídající výsledek (A-F).
16.1 Lyžařský pobyt stál celkem 7 000 Kč. Cena zarhnovala dopravu, ubytování a lístek na vlek. Doprava tvořila desitinu celkové ceny, 60 % ceny stálo ubytování.
Kolik procent ceny pobytu tvořila cena lístku na vlek?
16.2 Cena učebnice matematiky se snížila na částku 1 500 Kč z původních 2 000 Kč.
Kolik procent činila sleva?
16.3 Petr přivezl nemocnému kamarádovi dárek ze zahraničních zájezdu za 40 EUR. Celkem měl vyměněno 200 EUR.
Kolik procent z vyměněných EUR tvořila cena dárku?
15 %
20 %
25 %
30 %
40 %
jiný výsledek