1 Města Jihlava a Třebíč mají dohromady 86 200 obyvatel. Jihlava má o 16 000 obyvatel více.

Kolik obyvatel má Třebíč?

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 2

Dvě válcové nádoby A a B mají stejnou výšku v = 20 cm. Nádoba A má průměr podstavy d1 = 10 cm, nádoba B má průměr podstavy d2 = 20 cm. Nádoba A je naplněna až po okraj vodou, nádoba B je prázdná.

alt text

2 Do jaké výšky bude sahat voda v nádobě B, pokud všechnu vodu z nádoby A přelijeme do nádoby B?

Pro výpočet použijte zaokrouhlenou hodnotu čísla π z tabulky na začátku testového sešitu.

3 Vypočítejte a výsledek zapište zlomkem v základním tvaru.

Do záznamového archu uveďte u obou podúloh celý postup řešení.

3.1

75+3,312115+13=\frac{\frac{7}{5} + 3,3 - \frac{1}{2}}{\frac{1}{15}+\frac{1}{3}}=

3.2

(12+13:56)72+35:321=\left(\frac{1}{2}+\frac{1}{3}:\frac{5}{6}\right)-\frac{7}{2}+\frac{3}{5}:\frac{3}{2}-1=

4 Proveďte úpravu výrazů.

4.1 Umocněte a zjednodušte.

Výsledek zapište zlomkem v základním tvaru.

(b33b)2=\left(\frac{b}{3}-3b\right)^2=

4.2 Upravte a výsledný výraz rozložte na součin pomocí vzorců:

5(1x2)x2x=5-(1-x^2)-x\cdot2x=

4.3 Zjednodušte (výsledný výraz nesmí obsahovat závorky):

(c7)(c7)(c5)3c+c(c+c)=(c-7)\cdot(c-7)-(c-5)\cdot3c+c\cdot(c+c)=

Do záznamového archu uveďte u podúlohy 4.3 celý postup řešení.

5 Řešte rovnice.

Do záznamového archu uveďte u obou podúloh celý postup řešení. Zkoušku nezapisujte.

5.1

(x+12x))2=(x+16x)2+6\left(x + \frac{1}{2}x)\right)\cdot2 = \left(x + \frac{1}{6}x\right)\cdot2+6

5.2

12(x+2)(x2)2=6x2\frac12\cdot(x+2)-(x-2)^2 = 6-x^2

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 6

Pravoúhlý lichoběžník ABCD se základnami AB a CD a s pravým úhlem při vrcholu D je úhlopříčkou AC rozdělen na dva trojúhelníky ABC a ACD.

Pro délky stran platí: |AB| = 16 cm, |CD| = 6 cm. Obsah trojúhelníku ABC je 64 cm2.

alt text

6

6.1 Vypočítejte výšku lichoběžníku ABCD.

Výsledek uveďte v cm.

6.2 Vypočítejte obsah lichoběžníku ABCD.

Výsledek uveďte v cm2.

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 7

V parku jsou 3 okrasné záhony. První a třetí záhon o stejné velikosti mají tvar čtvrtkruhu, druhý záhon má tvar kruhu. Každý ze tří záhonů má obsah 314 dm2.

alt text

7

V podúlohách 7.1 a 7.2 pro výpočet použijte zaokrouhlenou hodnotu čísla π z tabulky na začátku testového sešitu.

7.1 Vypočítejte obvod druhého (kruhového) záhonu.

Výsledek uveďte v celých metrech.

7.2 Vypočítejte poloměr r jednoho z čtvrtkruhových záhonů.

Výsledek uveďte v celých metrech.

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 8

Trojúhelník ABC je vymezen třemi různoběžkami a, b, c. Přímky a a c svírají úhel 130° a velikosti úhlů α a γ jsou v poměru 2:3.

alt text

8

8.1 Vypočítejte velikost vnitřního úhlu γ při vrcholu C.

8.2 Vypočítejte rozdíl α – β vnitřních úhlů α a β.

Velikosti úhlů neměřte, ale vypočítejte (obrázek je ilustrační).

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 9

SV rovině leží bod E a kružnice k se středem S, která prochází bodem A. Bod A je vrchol pravoúhlého lichoběžníku ABCD se základnami AB a CD a pravým úhlem při vrcholu A. Vrcholy C a D tohoto lichoběžníku leží na kružnici k, bod E je střed ramene BC.

alt text

9 Sestrojte zbývající vrcholy B, C a D lichoběžníku ABCD, označte je písmeny a lichoběžník narýsujte.

V záznamovém archu obtáhněte celou konstrukci propisovací tužkou (všechny čáry, kružnice nebo jejich části i písmena).

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 10

V rovině je dána přímka o a body A a S, které neleží na přímce o. Bod A je vrchol rovnoramenného lichoběžníku ABCD, bod S je střed strany BC. Přímka o je osa souměrnosti lichoběžníku.

alt text

10 Sestrojte lichoběžník ABCD.

V záznamovém archu obtáhněte celou konstrukci propisovací tužkou (všechny čáry, kružnice nebo jejich části i písmena).

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 11

Krychle má délku hrany 3 dm. Krychli rozdělíme vodorovným řezem na dva shodné hranoly a vytvoříme nové těleso.

alt text

11 O kolik dm2 se zvětší povrch nového tělesa?

A)

o 4,5 dm2

B)

o 9 dm2

C)

o 18 dm2

D)

oba povrchy jsou stejné

E)

jiný výsledek

12 Dva sourozenci Eva a Michal šetří společně na dárek pro rodiče. Eva našetřila 40 % potřebné částky, Michal o 24 korun více než Eva. Sourozencům zbývá našetřit 72 korun.

Kolik korun stojí dárek?

A)

96 Kč

B)

120 Kč

C)

480 Kč

D)

1 920 Kč

E)

jiný výsledek

13 V divadle bylo těsně před začátkem představení v sále obsazeno 70 % sedadel. Po začátku představení přišlo se zpožděním ještě 11 lidí a obsazenost sálu se tím zvýšila na 75 %.

**Jaká je kapacita sálu? **

A)

méně než 200

B)

200

C)

210

D)

220

E)

více než 220

14 Tři kamarádi Petr, Cyril a Honza čtou komiksy. Petr přečetl o 3 komiksy více než Cyril, Honza přečetl o osminu komiksů více než Cyril. Petr a Honza přečetli stejný počet komiksů.

Kolik komiksů přečetl Petr?

A)

22

B)

24

C)

25

D)

26

E)

27

VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 15

Všichni žáci 9. A a 9. B odpověděli v průzkumu, jakou střední školu chtějí studovat. Žáci chtějí na gymnázia (GYM), střední odborné školy (SOŠ) nebo střední odborná učiliště (SOU). Ti, kteří chtějí na střední odbornou školu, uvedli také obor zaměření – humanitní, technický či umělecký. Výsledky průzkumu jsou zaznamenány v grafech. Na gymnázia chce jít studovat 12 žáků. Nejmenší zájem je o odborná učiliště, kam chce jít 16 % žáků. Největší zájem je o střední odborné školy, na kterých chtějí studovat všichni, kteří nechtějí jít na gymnázia ani na odborná učiliště. Na uměleckou střední školu chtějí 3 žáci, 15 žáků na technicky zaměřenou střední školu, ostatní, kteří chtějí na střední odborné školy, by si vybrali humanitní obor.

Zájem o gymnázia, SOŠ a SOU

alt text

SOŠ podle zaměření

alt text

15 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení (15.1–15.3), zda je pravdivé (A), či nikoli (N).

15.1 Na uměleckou střední školu chce jít 6 % všech žáků.

15.2 V 9. A a 9. B je celkem více než 50 žáků.

15.3 Na gymnázia a na humanitní střední školy se chce hlásit stejný počet žáků.

16 Deset zedníků dokončí stavbu budovy za 20 dní. Všichni zedníci jsou stejně výkonní a pracují rovnoměrným tempem.

Přiřaďte ke každé úloze (16.1–16.3) odpovídající výsledek (A–F).

16.1 Za kolik dní dokončí stavbu budovy 4 zedníci?

16.2 Kolik zedníků dokončí stavbu budovy za 5 dní?

16.3 Kolik dní bude trvat dokončení stavby budovy, jestliže na první polovině stavby pracuje 8 zedníků a současně na druhé polovině stavby pracuje 10 zedníků?

A)

10

B)

12,5

C)

22,5

D)

40

E)

50

F)

52,5